کیوان فردائی بنام؛ سعید رجاییپور؛ جواد پورکریمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی معیارهای منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه صورت گرفت. ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی - اکتشافی بوده و گردآوری دادههای پژوهش در بعد کیفی بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و متخصصان حوزه منابع انسانی قوه قضاییه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی معیارهای منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه صورت گرفت. ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی - اکتشافی بوده و گردآوری دادههای پژوهش در بعد کیفی بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و متخصصان حوزه منابع انسانی قوه قضاییه و اعضای هیئتعلمی متخصص درزمینة منابع انسانی (13 نفر) صورت پذیرفت. در بعد کمی نیز براساس روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم، نمونهای به حجم 410 نفر از بین کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان رسمی و پیمانی حوزه ستادی قوه قضاییه انتخاب و از طریق اجرای میدانی پرسشنامه محقق ساخته دادههای پژوهش گردآوری شد. پایایی نتایج مربوط به دادهها در بعد کیفی از طریق مرور همتایان و قابلیت اعتماد یافتهها نیز بر اساس رویکرد مرور و بازبینی یافتهها از سوی مصاحبهشوندگان مورد بررسی و تأیید شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و پایایی پرسشنامه مذکور نیز از طریق روش آلفای کرونباخ 987/0 به دست آمد. معیارهای منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه در قالب معیارهای سرآمدی فنی (دانش شغلی، توانمندیهای حرفهای)، سرآمدی عاطفی (ویژگیهای شخصیتی، نگرشهای فردی و سازمانی) و سرآمدی مهارتی (تواناییهای ادراکی، تواناییهای ارتباطی، تواناییهای اداری) تعیین گردید. اعتبار سازه مدل معیارهای منابع انسانی سرآمد نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت.
ثریا قوره جیلی؛ محمدحسین رحمتی؛ جواد پورکریمی
چکیده
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری ...
بیشتر
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان حوزة آموزش عالی است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مفهومها و مؤلفههای رهبری دوسوتوان (106 مفهوم کلیدی، 25 مقوله اولیه و 7 مقوله ثانویه) از مصاحبهها مشخص و در قالب الگوی مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. براساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری رهبری دوسو توان است. نتایج نشان داد که مؤلفه-های توانمندیهای فردی شامل (تواناییهای فردی، مهارتهای فردی، نگرش، رفتار و انگیزش)، برنامهریزی استراتژیک (هدفگذاری، آیندهنگاری)، اخلاقمداری و خدمتگزاری شامل (پایبندی به مهارتهای اخلاقی، خدمترسانی و پاسخگویی، نظارت مستمر)؛ مدیریت کلان دانشگاه شامل (مدیریت دانش، توسعه و بهبود مستمر دانش، مدیریت مشارکتی، استفاده از قابلیتهای سرمایه انسانی، مدیریت مالی، توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی)؛ توسعه همکاریهای علمی (ارتباط با صنعت، تجاریسازی و بینالمللی کردن دانشگاهها)؛ بهرهگیری از فرصتها شامل (توانمندی جذب، مدیریت تسهیلات، شناسایی توانمندیها)؛ هماهنگی و انعطافپذیری شامل (مهارتهای ارتباطی، مدیریت تعادل، مدیریت طراحی) است. این نتایج در قالب الگوی دادهبنیاد برای استفاده رؤسای دانشگاهها و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها ارائه شده است